Topik 5 : Entrepreneurial Strategy

Gambaran Keseluruhan:
Strategi keusahawanan yang ditekankan di dalam modul ini adalah menggunakan strategi BLUE OCEAN . Berikut merupakan rajah gambaran strategi BLUE OCEAN :

Strategi BLUE OCEAN  mencadangkan dua strategi utama iaitu:

1)    Cipta pasaran anda sendiri - untuk memenangi pasaran baru, syarikat kita hendaklah mengelakkan atau berhenti bersaing sesama sendiri.
2)    Ini kerana, cara untuk mengalahkan pesaing adalah dengan tidak terus bersaing.

Melalui BOS Logic yang diperkenalkan melalui strategi ini pula, golongan pelanggan dikatakan terdiri daripada empat kategori iaitu Pelanggan, Bukan Pelanggan, Bakal Pelanggan dan Pelanggan yang menolak penawaran. Keempat-empat kategori pelanggan ini perlu dititikberatkan kerana ia bakal mempengaruhi secara langsung atau tidak langsung pasaran yang ingin dibentuk. Stategi BLUE OCEAN  juga menyediakan carta alir sebagai panduan kepada usahawan dalam mengenalpasti kemungkinan setiap strategi yang akan dijalankan

Pengajaran:
Strategi BLUE OCEAN  ini menjadikan pengajaran dan pembelajaran mengenai strategi keusahawanan lebih jelas dan difahami. Ini kerana, BLUE OCEAN menawarkan strategi terperinci, padat tetapi mudah.