BUSINESS MODEL

Model Perniagaan e-Sports

Sistem tempahan dalam talian E-Sport mengambil kesempatan daripada keupayaan untuk mengatur dan menyambung pasaran fasiliti sukan seluruh Malaysia dalam pangkalan data yang dicari yang tertumpu kepada Internet dan mudah digunakan. Visi E-Sport adalah memberikan perkhidmatan terbaik dan cepat kepada pelanggan manakala misi E-Sport adalah menjadi system tempahan fasiliti sukan terbaik di Malaysia. E-Sport mempunyai kelebihan berbanding sistem tempahan dalam talian yang lain yang mana ia mewakili semua penyedia fasiliti sukan seluruh Malaysia samada dari sektor kerajaan atau swasta. Pada masa ini sistem hanya terdapat untuk sesebuah syarikat persendirian yang membangunkan sistem untuk fasiliti sendiri.


Sasaran Pengguna & Pasaran

Sasaran pengguna adalah terdiri daripada penggemar sukan yang selalu menggunakan fasiliti sukan seluruh dunia yang menginginkan kemudahan dengan menggunakan sistem dalam talian yang mana ia boleh diakses menerusi jaringan internet samada melalui komputer atau telefon pintar.



Umur
21 – 60 tahun
Jantina
Lelaki atau Perempuan



Dari segi pasaran pula E-Sport adalah satu produk tunggal yang dijalankan di Malaysia. Tiada produk lain yang seperti dengannya.

  

Proses dan Operasi Perniagaan

Rajah berikut menunjukkan proses tempahan atau pesanan dalam talian.

Objektif Kunci Perniagaan

Objektif perniagaan dan strategi bersekutu dijadikan sebagai matlamat awal perniagaan E-Sport.

No
Objektif Kunci Perniagaan
Strategi
1.
Mendapatkan satu pejabat tetap untuk beroperasi secara optimum.
1. Sewa satu pejabat yang mampu untuk di kunci dan dikawal dengan kawalan yang baik.
2.
Bina reputasi sebagai produk berkualiti, mudah dan cepat
1. Memastikan server yang digunakan dari pembekal yang berkualiti.
2. Meminta maklum balas dari pelanggan
3.
Mempunyai wang putaran bersih sebanyak RM10 ribu bagi tahun pertama.
1. Edarkan produk yang menggunakan tempoh percubaan kepada 100 pelanggan terpilih.
2. Keluarkan iklan kepada syarikat-syarikat yang berkenaan.
3. Memberikan harga promosi secara berperingkat
4.
Dapatkan pelanggan yang kukuh bagi meluaskan perkhidmatan.
1. Sentiasa mempunyai hubungan baik dengan pelanggan.
2. Sentiasa memberikan perkhidmatan yang
5.
Mempunyai peningkatan dari segi fungsi untuk menambahkan pengguna.
1. Mengambil masa setiap minggu untuk mengkaji peluang membina produk baru.




Analisis SWOT

Untuk mengetahui faktor-faktor dalaman seperti kekuatan dan kelemahan, dan peluang luaran dan ancaman kepada objektif perniagaan, Analisis SWOT E-Sport boleh dijalankan dan ditunjukkan di bawah.


Analisis SWOT
Kekuatan
Kelemahan
·         Upah pekerja yang murah
·         Kurang tenaga kerja diperlukan
·         Tiada “hierarchy” iaitu mudah bertindak balas dengan pelanggan
·         Cepat bertindakbalas terhadap perkembangan semasa
·         Bebanan kerja yang tinggi kepada sistem
·         Kekurangan kemahiran untuk modifikasi sistem
·         Saluran pengiklanan
·         Keuntungan terlalu kurang
·         Kekurangan punca kewangan
Peluang
Ancaman
·         Sistem boleh diubahsuai untuk pasaran lain contohnya fasiliti lain selain sukan.
·         Menambah kawasan kepenggunaan sistem.
·         Kontraktor mempunyai faedah yang rendah
·         Kos pembinaan sistem
·         Aliran wang tunai
·         Teknologi sistem baru